Hoe Thebe innoveert in de ouderenzorg

22-10-2024
168 keer bekeken 0 reacties

"Wij helpen ouderen om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven. Dat doen we door de nadruk te leggen op Zelf, Thuis & Technologie." Zo trapt Thebe-bestuurder Jef Mol op 3 september het werkbezoek af van de IZA-werkgroep Hybride zorg aan woonzorgcentrum Park Stanislaus in Moergestel.

Thebe levert wijkverpleging, specialistische zorg, thuisbegeleiding en dagbesteding aan ouderen in 19 gemeenten in West- en Midden-Brabant. Met 25 woonzorgcentra en 140 wijkteams is het een grote speler en een drijvende kracht voor innovatie in het veld. Jef: “Bij ons betekent zorgen niet dat we je alles uit handen nemen, maar dat we je ook het plezier gunnen om dingen zelf te doen. Als visiegedreven organisatie dragen we dat ook uit. Door een warm welkom voor onze medewerkers en cliënten. Door steeds in dialoog te blijven met onze medewerkers. En door vernieuwend te zijn en daarin de toon te zetten.”

Innovatie vereist een goede voedingsbodem

Robert van Berkel, programmamanager Thebe Leert & Innoveert, is er om die vernieuwing bij Thebe aan te jagen. Tijdens zijn presentatie legt hij uit hoe Thebe werkt aan een gunstig innovatieklimaat. “Als je een innovatieve organisatie wilt zijn, moet je niet focussen op de innovaties op zich, maar op het creëren van een voedingsbodem waarin mensen bereid zijn om nieuwe dingen te proberen.”

Met communicatie mensen meekrijgen

Ter bevordering van het innovatieklimaat stelde Thebe een aantal ‘versterkers’ vast. Innovatief leiderschap is er een van. Een innovatief netwerk van collega’s die elkaar opzoeken om uitkomsten en successen van innovaties te delen. Het aanwijzen van innovatieversnellers, collega’s die vanuit eigen motivatie dingen anders doen en een voortrekkersrol kunnen vervullen. En – heel belangrijk, aldus Robert: communicatie. “Want als je organisatie zo groot is als de onze moet je goed bedenken hoe je relevante informatie bij de mensen brengt die die informatie nodig hebben. Voor veel collega’s is innovatie toch nog een ver-van-mijn-bed-show.”

Alleen innovaties met meerwaarde voor de organisatie

Een andere belangrijke versterker van innovatie bij Thebe is het gebruik van een trechtermodel of ‘funnel’ om innovaties te toetsen. Hierbij wordt elk innovatievoorstel via een aantal fases van idee naar uitvoering gebracht. Robert: “Daarbij leggen we elk voorstel op een aantal vaste momenten langs onze drie leidende principes: leefplezier voor de bewoners, werkplezier voor de medewerker en geldplezier voor de organisatie. Schiet een voorstel op enig moment op een van die punten te kort? Dan zetten we het meteen stop.  En het bestuur geeft de finale klap wanneer er wel breed ingezet gaat worden op een bepaalde innovatie. Hierbij hanteren we het pas toe of leg uit principe, zodat aan het eind niemand meer kan zeggen: aan die nieuwigheid doe ik niet mee.”

Innovatieve toepassingen in de praktijk

Een van de innovatieve toepassingen waarop Thebe de funnel toepaste, is de Wolk: een soort boxershort met ingebouwde airbag, die voorkomt dat mensen bij een val hun heup breken. Karin Vink, programmamanager Toekomst van Thebe, vertelt tijdens haar presentatie over de kansen en valkuilen van deze en een aantal andere innovatieve toepassingen in de praktijk. Karin: “De Wolk werd al een aantal jaar met succes ingezet op een aantal locaties in West-Brabant. Toen we de funnel erop toepasten scoorde de Wolk goed op al onze leidende principes: werkplezier, levensplezier en geldplezier. De Wolk past ook bij onze Bedoeling, omdat hij de zelfredzaamheid en veiligheid van onze cliënten vergroot. De conclusie was dan ook dat we de Wolk duurzaam wilden opschalen naar al onze locaties.”

Heupbeschermer wordt vaak niet gebruikt

Maar dat opschalen bleek niet te vlotten. Om erachter te komen hoe dat kwam paste Thebe ‘design thinking’ toe. Tijdens ‘sprints’ - korte, herhalende cycli om ideeën te testen en te verbeteren - werd gekeken wat er misging en gezocht naar oplossingen. Karin: “Wat bleek? Het hele proces, van de levering van de Wolk tot het terugsturen naar leveranciers bij storingen, lag bij de fysiotherapeut. Die was daardoor overvraagd, waardoor de Wolk vaak ongebruikt in de kast bleef liggen.”

De oplossing: een chatbot

Als begin van een oplossing ontwikkelde Thebe Wolk Chat: een chatprogramma op basis van ChatGPT dat het voor Thebe-medewerkers mogelijk moet maken om zelf met de Wolk te werken. Het programma kan bijvoorbeeld vertellen waar materialen liggen en hoe je storingen oplost. Karin: “Wolk Chat loopt nu nog als experiment voor twee locaties in West-Brabant. Maar we hebben het programma in drie maanden ‘live’ gekregen, dus dit laat goed de kracht zien van het werken met sprints. Als de pilot in november is afgelopen, gaan we kijken hoe we het programma in ons hele werkgebied kunnen uitrollen. En onze uiteindelijke droom is een soort digitale collega die onze medewerkers bij het werken met al onze technologische toepassingen kan bijstaan.”

Verder lezen? Bekijk dan het volledige artikel via onderstaande link.

Beeld: Getty images

Afbeeldingen

Bekijk ook

0  reacties

Leernetwerk Digitale Zorg is een initiatief van de Vliegwielcoalitie, een programma van Patiëntenfederatie Nederland

Cookie-instellingen