Blog | ‘Alles wat we doen, draait om de patiënt’

Pasquelle van Ruiten 22-11-2024
404 keer bekeken

Als projectleider binnen het programma Vliegwiel werk ik dagelijks aan een van de grootste transformaties in de zorg: de opschaling van digitale zorg. Het is ontzettend complex. Maar één ding houdt me steeds weer scherp: de stem van de patiënt.

Jaimy Vliegwiel Digitale Zorg

 

 

 

 

 

 

Binnen het programma Vliegwiel hebben we de focus op een aantal hybride processen. Zo zet ik me in voor thuismonitoring. Maar een succesvolle opschaling zit nog vol nieuwe uitdagingen, ingewikkelde technologieën en verschillende belangen. Het doel? Dat zoveel mogelijk mensen gebruik kunnen maken van deze vorm van zorg. 

 

Waarom doen we dit?

Op dit moment is ongeveer 40% van de Nederlandse bevolking chronisch ziek, dit zijn zo’n 7 miljoen mensen. De verwachting is dat dit aantal de komende jaren gaat toenemen. Volgens het RIVM kampt straks in 2030 ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking met een chronische aandoening. Dit legt een enorme druk op de zorg! Naast de stijging van het aantal chronisch zieken kampt de zorgsector ook met een tekort aan zorgprofessionals. Dit tekort wordt naar verwachting óók groter waardoor het huidige zorgsysteem de toenemende vraag niet meer aan kan. Hoe kun je ervoor zorgen dat al deze mensen straks nog wel de juiste zorg krijgen?

 

‘Het huidige zorgsysteem kan de toenemende vraag niet meer aan’

 

Thuismonitoring als oplossing

Thuismonitoring kan daar een oplossing voor zijn. Door de digitale technologieën en meetapparatuur kunnen patiënten vanuit huis hun gezondheidswaarden meten en delen met hun zorgverleners. Zo kun je sneller ingrijpen bij veranderingen waardoor ziekenhuisopnames of spoedbezoeken voorkomen kunnen worden. Daarnaast wordt de zorg efficiënter ingezet omdat zorgverleners stabiele patiënten op afstand volgen en zich kunnen richten op de patiënt die nu zorg nodig heeft. Ten slotte helpt thuismonitoring ook de patiënt zijn/haar gezondheid beter in de hand te houden. Dit draagt bij aan een gevoel van controle en kan de therapietrouw verbeteren. Kortom, door de dagelijkse monitoring krijgen patiënten echt meer regie en inzicht in hun gezondheid

 

‘Alles wat we doen, draait om de patiënt’

 

Luisteren naar de stem van de patiënt

Als projectleider in de opschaling van digitale zorg weet ik één ding zeker: alles wat we doen, draait om de patiënt. Althans dat hoop ik. Daarom hebben we uitgebreid onderzoek gedaan naar de ervaringen en behoeften van patiënten op thuismonitoring. De technologie ontwikkelt zich snel en het is essentieel dat we blijven luisteren naar degenen die er dagelijks mee te maken hebben. Hun feedback vormt de kern van ons werk. Toen patiënten aangaven dat de digitale tools gebruiksvriendelijker kunnen, gingen we gelijk in gesprek met de leveranciers om te kijken waar de mogelijkheden zitten. Ook werd duidelijk dat niet iedereen digitaal mee kan. Daarom zijn we gestart met projecten om digitale zorg óók toegankelijk te maken voor de kwetsbaardere doelgroepen.

Gelukkig kunnen we in ieder geval concluderen dat de patiënten die nu aan thuismonitoring doen, ontzettend tevreden zijn! Ze willen niet meer terug naar de oude situatie waarbij ze voor fysieke controles naar de arts moeten. Daarom blijven wij ons inzetten om thuismonitoring voor iedere patiënt beschikbaar te stellen. Dat doen we bijvoorbeeld door het delen van de verhalen van patiënten, waarvoor thuismonitoring een enorme winst is. Zodat die verhalen ook andere patiënten kunnen inspireren de stap naar digitale zorg te zetten. 

 

‘Digitale zorg is geen doel op zich, maar een manier om de zorg beter te maken’

 

Voor ons is digitale zorg geen doel op zich, maar een manier om de zorg beter te maken. Door voortdurend te luisteren naar patiënten en hun wensen centraal te stellen, zorgen we ervoor dat de technologie écht aansluit bij hun leven. Het is een uitdagend proces waarin we continu blijven leren en verbeteren. En dat geeft me de energie om, samen met mijn team en verschillende partijen in de zorg, elke dag weer te werken aan een toekomst waarin digitale zorg een krachtige aanvulling is op de bestaande zorg – altijd met de patiënt voorop.

En jij?

In hoeverre luister jij naar de stem van de patiënt en laat je je daardoor leiden bij het organiseren van digitale zorg? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen hiermee!

Afbeeldingen

Leernetwerk Digitale Zorg is een initiatief van de Vliegwielcoalitie, een programma van Patiëntenfederatie Nederland

Cookie-instellingen