Thuismonitoring & leefstijlinterventie: ‘Het geeft rust én zet me in beweging’

19-05-2026
115 keer bekeken 0 reacties

Voor patiënten met een chronische aandoening is thuismonitoring steeds gewoner. Maar wat gebeurt er als je monitoring combineert met een leefstijlprogramma? Karin (71) uit Den Haag begon ermee na een opname voor hartritmestoornissen en vertelt wat haar dat bracht. “Ik dacht dat ik gezond leefde..."

Hoe bent u in aanraking gekomen met thuismonitoring?

Ruim een jaar geleden werd ik opgenomen in het LUMC voor hartritmestoornissen. Dankzij medicatie ging het gelukkig snel beter met me, al hield ik nog veel vocht vast. Sindsdien word ik door het ziekenhuis op afstand gemonitord. Na mijn behandeling kreeg ik een scanwatch en een weegschaal mee naar huis. Daarmee worden mijn hartslag, slaappatroon en gewicht gevolgd en kan ik zelf een ECG maken. In het begin moest ik daar wel aan wennen omdat ik niet zo digitaalvaardig ben, maar het gaf me ook al snel rust. Vooral vanwege die ECG. Daardoor weet ik dat het goed gaat. En als het niet goed gaat, kan ik meteen aan de bel trekken.”

'Ik dacht altijd dat ik gezond leefde,
maar er viel nog veel te verbeteren'


En hoe kwam u bij het leefstijlprogramma terecht?

“Een half jaar na mijn opname kreeg ik vanuit het ziekenhuis de vraag of ik mee wilde doen aan een online leefstijlprogramma van Ancora. Ik twijfelde, want ik heb in het verleden al veel diëten geprobeerd. Uiteindelijk heb ik ingestemd omdat ik wel graag aan mijn gezondheid wilde werken. Ik dacht dat het programma me zou kunnen helpen als stok achter de deur.”

Wat houdt het programma in de praktijk in?

“Er zijn wekelijkse online groepsbijeenkomsten en je hebt elke maand een individueel gesprek met een leefstijlcoach. Thuis werk je aan opdrachten en ga je aan de slag met kenniskaarten. Je leert over thema’s als voeding, beweging of stress. De opgedane kennis pas je direct toe in je eigen leven. Je gaat zelf meer bewegen, houdt bij hoeveel stappen je per dag zet en je werkt met een digitaal dagboek. In het programma hield ik bijvoorbeeld bij wat ik eet. Dan zie je meteen wat je binnenkrijgt en wat je verbruikt. Dat maakt je bewust. Ik snack nu minder, eet regelmatiger en beweeg meer - al is het maar een blokje om. Eerlijk gezegd had ik niet altijd zin om achter de laptop te kruipen. Maar je steekt er toch elke keer iets van op. Het is heel praktisch en gericht op kleine stappen zodat je het vol kunt houden. Wat voor mij ook heel belangrijk is, is het contact dat je onderhoudt met andere deelnemers en je leefstijlcoach.”

Hoe heeft u de groepsbijeenkomsten ervaren?

“De groep is heel divers. Ik voel me niet altijd helemaal verbonden, maar dat hoeft ook niet. De coach geeft genoeg ruimte om je eigen weg te volgen. Wat nog wel eens een obstakel is, is de techniek. Zeker aan het begin had ik moeite om alles goed in te stellen. Ik kreeg daar overigens wel hulp bij vanuit Ancora. Als het eenmaal werkt, is het prima te doen.”

Hoe ervaart u de combinatie met thuismonitoring?

“Die combinatie werkt voor mij heel goed. De thuismonitoring geeft zekerheid: mijn hart wordt in de gaten gehouden. Daardoor ontstaat er ruimte om met mijn leefstijl bezig te zijn.”

Wat heeft het leefstijlprogramma u concreet opgeleverd?

“Het heeft mij vooral structuur en bewustwording gebracht. Ik eet nu drie keer per dag, let op zout en maak gezondere keuzes. In een half jaar ben ik vijf kilo afgevallen. Wat voor mij ook belangrijk is, is de persoonlijke begeleiding die je krijgt. Mijn coach kan mij adviseren als ik tegen specifieke uitdagingen aanloop. Zo kan ik ’s nachts wakker worden en de neiging hebben te gaan eten. Mijn coach stelt dan gericht vragen en geeft tips hoe ik ermee om kan gaan. Dat helpt enorm om gedrag echt te veranderen.”

‘Voor mij voelt het echt als een cadeau’

Veel patiënten vinden het meedoen aan een leefstijlinterventie een grote stap. Wat zou u deze mensen willen meegeven?  

“Ik zou zeggen: gewoon doen! Ook als je twijfelt of er tegenop ziet. Je leert veel, zowel van de coach, als van de groep. Ik vind het bijzonder dat ik dit zomaar gratis aangeboden kreeg. Voor mij voelt het echt als een cadeau.”

De naam Karin is gefingeerd in verband met privacy. De foto is illustratief.

    0  reacties

    Log in om te reageren.

    Leernetwerk Digitale Zorg is een initiatief van Vliegwiel, een programma van Patiëntenfederatie Nederland

    Cookie-instellingen