App helpt cliënten tijdens wachttijd in ggz

ProfielfotoArenda Vermeulen 26-05-2025
56 keer bekeken

GGz Centraal heeft onlangs een app ontwikkeld om cliënten te ondersteunen tijdens de wachttijd tot behandeling. De app bevat patroonherkenning voor stress in het dagelijkse leven, oefeningen, informatie en ervaringsverhalen.

De app 'Stapp voor stap' is samen met gebruikers ontwikkeld en is volgens GGz Centraal een hulpmiddel om cliënten tijdens de wachttijd meer grip op hun situatie te geven, en actief te laten werken aan hun mentale welzijn.

Psychiater Yvette Roke zegt over de app: “De app helpt inzicht te krijgen in je eigen patronen en je balans te hervinden. Je leert over jezelf en van ervaringen van anderen. Dit helpt om de wachttijd beter door te komen en versterkt ook de eigen regie en veerkracht van de cliënt.”

Roke stelt dat de app stress moet verminderen. Mensen die in afwachting zijn van behandeling, ervaren vaak veel onzekerheid en spanning. De app helpt hen volgens de psychiater om een stukje regie terug te pakken. “We denken dat dit bijdraagt aan een betere mentale balans, maar we willen ook onderzoeken of dit echt zo is.”

Wil je meer weten over de app? Lees het hele artikel op de website van ICT & Health.

Afbeeldingen

Leernetwerk Digitale Zorg is een initiatief van Vliegwiel, een programma van Patiëntenfederatie Nederland

Cookie-instellingen