Steeds meer patiënten bereiden zich digitaal voor op een operatie

ProfielfotoArenda Vermeulen 18-04-2025
52 keer bekeken 0 reacties

Patiënten van OLVG bereiden zich steeds vaker thuis, op een zelfgekozen moment, digitaal voor op een operatie. Ze vullen online een medische vragenlijst in en krijgen informatie over opname en verdoving. Deze manier van werken is volgens OLVG succesvol én patiëntvriendelijk.

Waar patiënten vroeger naar het ziekenhuis moesten voor een intakegesprek of een telefoontje kregen, verloopt de voorbereiding op een operatie nu vooral digitaal. Via MijnOLVG vullen patiënten vooraf een medische vragenlijst in en krijgen ze online uitleg over de opname en de verdoving. Deze informatie is beschikbaar in tekst én in korte video's.

Meer tijd voor ingewikkelde zorg

Dankzij deze digitale aanpak zijn er veel minder fysieke afspraken nodig: van 90 naar nog maar 4 per dag. In 2024 zijn al meer dan 5.000 patiënten op deze manier voorbereid. De tijd die dit oplevert, gebruiken zorgverleners voor patiënten die complexere zorg nodig hebben. Ook draagt het bij aan een veiligere zorg.

Alleen naar het ziekenhuis als het nodig is

OLVG combineert digitale zorg met fysieke afspraken. Zo komen patiënten alleen nog naar het ziekenhuis als dat echt nodig is. Dat helpt om de zorg toegankelijk te houden. Uit een peiling onder 125 patiënten blijkt dat 85% (zeer) tevreden is over de digitale voorbereiding. Ruim 82% zegt met vertrouwen de operatie tegemoet te zien.

Meer weten? Lees het volledige artikel op de website van OLVG

Afbeeldingen

Bekijk ook

0  reacties

Leernetwerk Digitale Zorg is een initiatief van de Vliegwielcoalitie, een programma van Patiëntenfederatie Nederland

Cookie-instellingen