
“Als Vliegwiel richten we ons op een aantal thema’s, namelijk: thuismonitoring, langer thuis wonen (waaronder leefpatroonmonitoring en medicijndispensers), hybride toegang tot huisartsenzorg en hybride ggz. Binnen deze thema’s zorg ik ervoor dat het perspectief van patiënten en mantelzorgers wordt meegenomen in de implementatie en opschaling van digitale zorgtoepassingen.
Van inzichten naar impact
Daarvoor ga ik met patiënten in gesprek. Ik probeer steeds weer te achterhalen hoe patiënten digitale zorg ervaren. Hoe werkt een technologie voor de gebruiker in de praktijk? Wat gaat goed, en waar lopen mensen tegenaan? Met die inzichten verbeteren we de implementatie en opschaling van digitale zorg. Ook dragen we bij aan concrete oplossingen zoals heldere gebruiksinstructies of bewustwordingsmaterialen voor patiënten. Ten slotte ontwikkelen we concrete hulpmiddelen, zoals een toolkit voor zorgverleners om het gesprek met patiënten te voeren over de mogelijkheden van digitale zorg. We kijken verder wat er al beschikbaar is en scherpen dit aan waar nodig. Hierin werken we samen met organisaties als Pharos en Alliantie Digitaal Samenleven. Zo versnellen we niet alleen de opschaling van digitale zorg, maar zorgen we ook dat die beter landt bij mensen thuis.
Digitale inclusie als rode draad
Ik wil niet alleen de ‘gemiddelde’ patiënt hierbij betrekken maar juist ook mensen met beperkte digitale vaardigheden, een taalachterstand of een lager sociaaleconomische status. Wat zijn hun knelpunten en behoeften? Waar lopen zij tegenaan – en wat hebben zij nodig om wel mee te kunnen doen? Hun ervaringen laten zien waar de digitale zorg nog niet voldoende aansluit. Ik vind het belangrijk dit perspectief in te brengen bij de verschillende processen om digitale zorg waar mogelijk ook toegankelijk te maken voor de bredere doelgroep.
Luisteren om te kunnen verbeteren
We werken aan slimme zorg, maar ik geloof dat de slimste stap begint met luisteren. Het ophalen van ervaringen, het delen van verhalen en het vertalen van inzichten naar oplossingen. Dat is wat mijn werk betekenisvol maakt. Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor de patiënten die zich gehoord voelen, en voor zorgverleners die dankzij deze inzichten beter kunnen aansluiten op de praktijk van alledag.”
Hoe zorg jij voor de borging van het patiëntperspectief binnen jouw organisatie? Deel het hieronder.
Lees meer
Lees hier de blog van Jaimy: ‘Alles wat we doen, draait om de patiënt’
Lees hier de blog van Nicole: ‘Digitale zorg is cruciaal om huisartsenzorg toekomstbestendig te houden’
Lees hier de blog van Marijn: 'Mijn eerste 100 dagen bij Vliegwiel'