Patiënten zijn klaar voor meer digitale huisartsenzorg, maar het aanbod moet beter worden.

Martin Winkelman 06-11-2024
795 keer bekeken 2 reacties

Digitale huisartsenzorg komt steeds meer in beeld, en dat blijkt duidelijk uit een uitgebreid onderzoek van het programma Vliegwiel van Patiëntenfederatie Nederland.

Dit onderzoek, waarbij meer dan 10.000 patiënten werden betrokken, laat zien dat mensen die digitale zorg gebruiken hier erg positief over zijn. Maar er is nog veel ruimte voor verbetering: het aanbod en de bekendheid van deze digitale mogelijkheden schieten tekort.

> Direct naar het onderzoek 

‘’Als het werk bespaart voor de huisarts en assistente is dit voor mij een prima reden om mee te doen.’’  

 

Waarom wordt digitale triage nog zo weinig gebruikt?
Een opvallende uitkomst is dat digitale triage, een online hulpmiddel waarmee patiënten kunnen bepalen of een afspraak bij de huisarts nodig is, nog nauwelijks wordt benut. Slechts 3% van de ondervraagden maakt hier gebruik van, en maar 8% weet zeker dat deze optie bij hun huisarts beschikbaar is. Dit terwijl digitale triage de druk op huisartsen enorm zou kunnen verlichten. 

Goede ervaringen met e-consults en videoconsulten
Er zijn gelukkig ook successen. Het e-consult, waarbij je online een vraag aan de huisarts kunt stellen, krijgt van 76% van de gebruikers een beoordeling van 8 of hoger. Maar hier schuilt ook een probleem: slechts 56% van de patiënten weet dat deze optie überhaupt bestaat. Videoconsulten worden eveneens goed gewaardeerd (69% geeft een 8 of hoger), maar slechts 15% van de respondenten is op de hoogte van deze mogelijkheid bij hun huisarts. 

 “Ik heb een goed contact met de praktijkondersteuner en een videoconsult gaat prima als je niets fysieks hoeft te testen.” 


Online herhaalmedicatie al breed omarmd
Het aanvragen van herhaalmedicatie via internet is daarentegen al goed ingeburgerd. Maar liefst 63% van de respondenten maakt hier gebruik van, en het scoort gemiddeld een 8,5. Dit laat zien dat digitale toepassingen geaccepteerd worden als ze goed worden aangeboden en bekend zijn. 

Patiënten staan er open voor, maar persoonlijk contact blijft belangrijk
De resultaten maken duidelijk dat patiënten klaar zijn voor meer digitale mogelijkheden, ongeacht hun leeftijd. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers aan het onderzoek was 68 jaar, wat bewijst dat ook oudere patiënten positief zijn over digitale zorg. Toch blijft het persoonlijke aspect van huisartsenzorg cruciaal. Persoonlijk contact zorgt voor een sterke arts-patiëntrelatie en vergroot het vertrouwen in digitale toepassingen. 

Het patiëntperspectief beter begrijpen
Tess Weis, projectleider bij Patiëntenfederatie Nederland, benadrukt het belang van het patiëntperspectief: “Het patiëntperspectief naar digitale mogelijkheden in de huisartsenzorg was nog onderbelicht. Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten in hoe patiënten digitale toepassingen ervaren, wat huisartsen helpt om de behoeften en verwachtingen van hun patiënten beter te begrijpen. Daarnaast geven we aanbevelingen voor de praktijk om digitale zorg beter te integreren. Zo kunnen zowel patiënten als zorgverleners hier optimaal van profiteren.” 
 
Lees hier het volledige patiëntonderzoek digitale huisartsenzorg 
 
Direct al met aanbevelingen aan de slag? Ga dan naar onze patiëntinzichten en aanbevelingen

Hopelijk inspireert dit onderzoek huisartsen en patiënten om samen te kijken hoe digitale zorg verder verbeterd kan worden. Wat zijn jouw ervaringen met digitale huisartsenzorg? We zijn benieuwd naar jullie inzichten en tips, deel ze hieronder!  

 

Afbeeldingen

Bekijk ook

0  reacties

Leernetwerk Digitale Zorg is een initiatief van de Vliegwielcoalitie, een programma van Patiëntenfederatie Nederland

Cookie-instellingen