Rapport over cliëntervaringen met wijkverpleging

Frederique Nagtegaal 12-08-2024
53 keer bekeken 0 reacties

Cliënten die wijkverpleging krijgen, zijn daar over het algemeen tevreden over. Dat blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland onder cliënten die wijkverpleging krijgen en hun naasten uit het Zorgpanel.

Tegelijkertijd kunnen en moeten er volgens ons nog veel zaken beter in de wijkverpleging, zoals het bespreekbaar maken van de inzet van digitale hulpmiddelen, een betere inzet van cliëntportalen en inzicht in een actueel overzicht van de beschikbaarheid van wijkverpleging.

Beslis samen over inzet (digitale) hulpmiddelen

Volgens het rapport kan in de wijkverpleging nog veel winst geboekt worden in de inzet van (digitale) hulpmiddelen zoals beeldbellen en medicijndispensers. Bij de helft van de deelnemers is het gebruik (digitale) hulpmiddelen zelfs niet besproken met de wijkverpleegkundige. Dat is opmerkelijk, omdat we uit de praktijk weten dat de inzet hiervan bij kan dragen aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg en het verminderen van de druk op zorgverleners. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de gesprekken die hier wel over gevoerd worden, nog veel beter kunnen. Zo heeft een wijkverpleegkundige niet altijd een goed beeld van de (thuis)situatie van de cliënt, waardoor niet alle mogelijke (digitale) hulpmiddelen besproken worden of niet duidelijk wordt welke hulpmiddelen deelnemers zelf al hebben (gebruikt).

Afbeeldingen

Bekijk ook

0  reacties

Leernetwerk Digitale Zorg is een initiatief van de Vliegwielcoalitie, een programma van Patiëntenfederatie Nederland

Cookie-instellingen