Ziekenhuizen reageren enthousiast en laten hun patiënten weten dat zij gebruik kunnen maken van digitale zorg in hun zorgorganisaties.
Ambassadeurs campagne #thuiskhetook
Diverse ziekenhuizen verspreiden de campagne #thuiskanhetook in hun zorgorganisatie. Zij zijn echte ambassadeurs. Waarom vinden zij het belangrijk om digitale zorg aan te bieden aan hun patiënten? En hoe doen zij dat? Lees meer over de ambassadeurs van de campagne #thuiskanhetook!
“Wij houden de gezondheid van patiënten in de gaten, terwijl de patiënt thuis is. Zien wij dat een patiënt klachten heeft of dat bepaalde waarden niet goed zijn? Dan zoeken wij contact met de patiënt en eventueel met de verpleegkundig specialist of behandeld arts.”
Bianca Nouwen, Maasstad Ziekenhuis
“Dankzij slimme zorgoplossingen hoeven mensen minder vaak naar het ziekenhuis te komen. Dat is belangrijk, vooral voor patiënten met aandoeningen waar frequent ziekenhuisbezoek voorheen nodig was, en natuurlijk voor patiënten die minder goed ter been zijn. Thuis kan het ook, en thuis kan het soms zelfs beter.
Waar ik als arts voorheen automatisch een fysieke vervolgafspraak voor een patiënt inplande, stel ik hem en mezelf nu een aantal vragen: is dat noodzakelijk? Kan het ook telefonisch of met videoconsult? Hoe lever ik de beste zorg? Met daarbij: wat is de mobiliteit en levensstijl van de patiënt, wat vindt hij of zij prettig?
En dat is alleen maar de wijze waar en waarop het volgende consult plaatsvindt! We willen natuurlijk toe naar digitale monitoring van de patiënt thuis via vragenlijsten, thuistesten, verzameling van data thuis (bloeddruk, gewicht, slimme pleisters, etc.), zodat je uiteindelijk in een situatie komt waarbij er alleen een afspraak wordt gemaakt op een moment dat het ook nodig en nuttig is, op de juiste plek: de juiste zorg op de juiste plek op het juiste moment.
Daarbij is het ook van belang dat de arts de vooraf ingevulde vragenlijsten van de patiënt doorneemt. Als je weet wat er in hem omgaat en daar tijdens een consult op terugkomt, voelt de patiënt zich begrepen en gehoord.”
Pieter Scholten, OLVG
“In ons ziekenhuis maken we al op veel afdelingen gebruik van de Thuismeten-app van Luscii. We doen dit niet alleen bij ziektebeelden die in absolute getallen en waarden te meten zijn zoals patiënten met hartfalen, maar ook bij patiënten met subjectieve en psychosociale klachten, zoals tijdens chemotherapie. Met de Thuismeten-app geven ze de klachten aan ons door en zo kunnen we deze patiënten goed begeleiden.
Daarnaast gebruiken we in het WZA de Thuismeten-app om processen rondom ingrepen, zoals een scopie of darmoperatie, voor de patiënten eenvoudiger te maken. Stap voor stap krijgen ze de relevante informatie die nodig is, waardoor ze zich goed kunnen voorbereiden op de ingreep. Met behulp van de Thuismeten-app hebben wij een goed beeld van hoe het met de patiënt gaat en nemen we, als er bijzonderheden zijn, contact met ze op. Dit is een veilig en prettig gevoel, zowel voor ons als voor de patiënt.
Iedere patiënt in het WZA krijgt een uitnodiging om de BeterDichtbij-app te installeren. Deze app gebruiken we natuurlijk voor het beantwoorden van vragen en het beeldbellen. Maar ondertussen is BeterDichtbij ook hét communicatiekanaal geworden dat we inzetten om logistieke informatie zoals afspraakherinneringen, het nasturen van informatie en de berichtgeving over openingstijden bij feestdagen door te geven. Dit gaat allemaal via BeterDichtbij.”
Peter Nieboer & Richard de Jong,Wilhelmina Ziekenhuis Assen
“Met digitale zorg kunnen we patiënten beter volgen en voorlichten. We kunnen nu samen met de patiënt in de gaten houden hoe het thuis gaat en of het echt nodig is om naar het ziekenhuis te komen. Is contact met een zorgverlener toch nodig, dan wordt direct een afspraak gemaakt. Indien mogelijk via beeldbellen, of telefonisch. Of anders toch met een bezoek aan het ziekenhuis.”
Anneke van Veen & Jolanda van Swam,CWZ
“We vinden het belangrijk om goede en persoonlijke zorg dicht bij huis te leveren. Onze zorgverleners houden daarom niet alleen spreekuur in het ziekenhuis, maar maken ook gebruik van verschillende digitale oplossingen om onze zorg dichter bij de patiënt te brengen. Zo kunnen onze patiënten bijvoorbeeld met de BeterDichtbij app makkelijk en veilig appen met hun zorgverlener. En hebben ze via de Patient Journey app alles over hun onderzoek of behandeling altijd bij de hand. Op de polikliniek Cardiologie maken we daarnaast ook gebruik van de Thuismeten app van Luscii. De patiënten die op afstand gemonitord worden, krijgen een bloeddrukmeter en weegschaal mee vanuit het ziekenhuis, waarna ze zelf thuis hun bloeddruk en gewicht in de app kunnen bijhouden. De patiënt en zorgverlener houden zo beiden meer zicht op en regie over het ziekteproces.
Onze patiënten kunnen zo ook in hun eigen thuisomgeving de kwaliteit van zorg krijgen met de patiëntgerichte insteek die ze van Ikazia gewend zijn. Wij steunen en delen de campagne daarom ook via onze narrowcasting, website en sociale media.”
Katalin Messemaker & Maarten van Oort,Ikazia Ziekenhuis
Meer weten?
Meer weten over de campagne Thuis kan het ook? Bekijk de campagnewebsite, download de toolkit en word ook ambassadeur #thuiskanhetook!