Zo biedt meer dan 65% van de Nederlandse ziekenhuizen telebegeleiding aan, en ruim 99% beeldbellen. De nieuwe website thuiskanhetook.nl geeft de patiënt voorlichting over de mogelijkheden van digitale zorg. En biedt de zorgorganisaties een toolkit om de campagne bij de patiënten onder de aandacht te brengen.
Ambassadeurs campagne
Een groot aantal ziekenhuizen is van plan de campagne te delen via bijvoorbeeld narrowcasting, website en social media. De volgende 3 ziekenhuizen zijn inmiddels trotse ambassadeur van de campagne:
Er volgen nog meer!
Socialmediacampagne en advertenties
Deze landelijke campagne is ontwikkeld in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), met als doel de mogelijkheden te laten zien van slimme, effectieve vormen van digitale zorg. In 2021 ging #thuiskanhetook al kleinschalig van start. Van 22 november tot en met 4 december 2022 loopt een grootschalige socialmediacampagne. Op 22 en 29 november verschijnen er advertenties in Max Magazine en Gezondheidsnet.nl.
Campagnetoolkit
Ziekenhuizen en andere zorginstellingen die beeldbellen, appen of telebegeleiding aanbieden, kunnen via thuiskanhetook.nl gebruikmaken van een toolkit met campagnematerialen waarmee zij digitale zorg onder de aandacht kunnen brengen bij hun patiënten en cliënten. Dat kan via bijvoorbeeld social media, website, narrowcasting en wachtruimtes.
“Wij willen dat mensen weten wat de mogelijkheden zijn van digitale zorg. We moedigen hen aan om hun zorgverlener te vragen of een deel van de zorg online kan als dat mogelijk is en de patiënt dat wil. Het maakt de zorgverlener nog meer bewust dat het voor mensen zoveel handiger kan zijn om online zorg te krijgen in hun vertrouwde thuisomgeving. Dat ze niet altijd naar de spreekkamer hoeven te komen. Zo kan telebegeleiding veel bieden: de patiënt doet zijn metingen thuis en krijgt zo meer grip op zijn gezondheid. Hij krijgt daarbij begeleiding van zijn zorgverlener.”
Dianda Veldman, directeur-bestuurder, Patiëntenfederatie Nederland