Zorgvernieuwer in the spotlight: Nils Hoorn (ViVa!Zorggroep)

Saskia Littooij 14-03-2024
34 keer bekeken 0 reacties

In deze rubriek stellen we elke keer een andere zorgvernieuwer aan je voor. Dit keer waardevolle geleerde lessen en relevante tips van Nils Hoorn, projectleider Digitale Transformatie en voormalig interim projectmanager bij ViVa! Zorggroep.

Nils, je bent betrokken geweest bij de implementatie van verschillende zorgtechnologiën. Van welke digitale zorgtoepassing(en) maakt ViVa! Zorggroep gebruik? En waarom hebben jullie voor deze toepassing(en) gekozen? 

"De zorgtechnologieën die in eerste instantie zijn geïmplementeerd waren de bewezen technologieën: medicijndispenser (Medido), robotica (Tessa), en beeldzorg en beeldbellen via de Compaan. Met deze technologieën willen we bijdragen aan de het doel van de Digitale Transformatie 2020-2025, waarin we 25% van ons werk oplossen of ondersteunen met (zorg) technologie. In deze periode van 5 jaar willen we ervoor zorgen dat cliënten zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. We spelen hiermee in op het personeelstekort in de zorg en op het betaalbaar houden van de zorg.”

"We hebben een innovatiefunnel ontwikkeld om verschillende technologiën te beoordelen."

Hoe ben je te werk gegaan bij de implementatie van de Medido, Tessa en Compaan?

"We hebben eerst onze visie en het doel goed beschreven. Daarna hebben we een innovatiefunnel ontwikkelt om de verschillende technologieën hierin te beoordelen. We zijn klein begonnen, zodat we inzichten konden opdoen en daarna zijn we gaan opschalen. Daarna hebben we de samenwerking opgezocht met verschillende 1e, 2e en 3e lijnsorganisaties in de regio’s Noord, Midden en Zuid-Kennermerland. Samen met hen zijn we oplossingen gaan zoeken en hebben we best practices ontwikkelt.”

Nils vervolgt: “Daarnaast hebben we verschillende andere projecten opgestart. Een voorbeeld hiervan is het ‘community denken’ in het project “Mijn wijk is jouw wijk”. In deze samenwerking kwamen meer dan 20 organisaties uit de gemeente Heemskerk bij elkaar. De samenwerking wordt breed ingestoken: van sportvereniging, thuis- en woonzorg, en ontmoetingscentrum tot onderwijs, ziekenhuis en advies & ondersteuning op welzijnsvlak.

Door bestaande initiatieven te versterken en nieuwe relaties te smeden, kan de ondersteuning aan clienten en patienten, van jong tot oud, niet alleen makkelijker, maar ook sneller en doeltreffender worden geboden. In dit project zijn we aan de slag gegaan met preventie- en leefstijltoepassingen zoals de Sensara, Wolk, Luna, VR, slimme brillen en DigiRehab.”

Tegen welke verrassingen of uitdagingen liepen jullie aan en hoe gingen jullie daarmee om?

“Om de implementatie van verschillende toepassingen in goede banen te leiden, kwamen we er aldoende achter dat een andere organisatiestructuur nodig was. We hebben toen twee nieuwe teams in het leven geroepen: een centraal beeldzorgteam en een expertise team. Hierdoor konden we met meer focus aan de slag met de implementatie én zijn we direct slagvaardiger geworden,” vertelt Nils.

“De uitdaging is eigenlijk nog steeds: hoe moedig je eigenaarschap van dit soort nieuwe oplossingen aan? En hoe borg je zo’n nieuwe werkwijze in de gehele organisatie? Daar is leiderschap en samenwerking voor nodig in de gehele zorgketen. Nu is het elke keer zeer gefragmenteerd en doet iedereen zijn uiterste best en naar eer en geweten.”
 

"De uitdaging is eigenlijk nog steeds:
hoe moedig je leiderschap, eigenaarschap en samenwerking aan?"

Welke geleerde les(sen) wil je anderen meegeven bij het implementeren van (deze) zorgtoepassingen?

“Ik zou twee lessen mee willen geven. Ten eerste, ontwikkel een eigen visie met doelstellingen over de inzet van de technologieën, maar ook rond thema’s en inzet van producten en diensten. Innoveren is ook investeren en de vraag is eigenlijk: is het echt innoveren of is het merendeel niet efficiënter werken? Ik ken geen één andere branche die wordt geleid door leveranciers en subsidies.

Mijn tweede geleerde les is dat 40% van de nieuwe collega’s in de wijk- of woonzorg, die vanuit de opleiding komen, binnen twee jaar een andere functie hebben, binnen of buiten de zorg. Eén van de redenen dat er zo’n hoge uitstroom is, heeft te maken met de mindset van sommige zorgorganisaties. Collega’s die al jaren in het vak zitten, moeten we de kennis en vaardigheden meegeven om mee te kunnen bewegen met de nieuwe generatie zorgprofessionals. Niemand heeft iets aan de uitspraak “we doen het al jaren zo”, we moeten toewerken naar “we doen het al jaren zo en dankzij geleerde lessen gaan we het nu anders doen”.

"Innoveren is ook investeren en de vraag is eigenlijk:
is het echt innoveren of is het merendeel niet efficiënter werken?"

Over Nils Hoorn

Als projectleider Digitale Transformatie en voormalig projectmanager bij ViVa!Zorggroep, houdt Nils Hoorn zich bezig met de implementatie van diverse zorgtechnologieën. Vooral de interactie en het contact met mensen vanuit de hele keten – van verpleegkundigen tot cliënten en van leveranciers tot belangenorganisaties – beschouwt Nils als waardevol gedurende de gehele implementatiefase.

Afbeeldingen

Bekijk ook

0  reacties

Leernetwerk Digitale Zorg is een initiatief van de Vliegwielcoalitie, een programma van Patiëntenfederatie Nederland

Cookie-instellingen